Fakta Polusi udara

Sehingga Februari 2015, kepekatan karbon dioksida (CO2) atmosfera telah mencapai 400.26 bahagian per juta (ppm) daripada 280 ppm yang pada 1970-an.

Kami kehabisan masa! Keperluan untuk memulakan langkah-langkah untuk menyelamatkan planet kita tidak pernah begitu mendesak seperti hari ini, ketika kita menuju ke arah bencana yang kita buat untuk diri kita sendiri. Apa yang mengejutkan walaupun adalah hakikat bahawa kita terus mencemarkan alam sekitar, walaupun mengetahui di mana kita menuju. Untuk permulaan, mari kita lihat beberapa nombor lagi. Baca juga: faktor banjir kilat

Kepekatan metana atmosfera (CO4) melanggar larangan 1,800 ppm pada tahun 2009. Sehingga 2013, ia adalah 1824 ppm. Sekarang ini pasti menjadi masalah kerana potensi pemanasan global metana adalah 25 kali ganda karbon dioksida.

Di negara-negara membangun, kira-kira 90 peratus sisa air dan 70 peratus sisa perindustrian dialihkan ke sungai, tasik, dan kawasan pesisir, tanpa memberi rawatan yang sewajarnya.
Dianggarkan 14 bilion sampah sampah dibuang ke lautan setiap tahun. Pada 90 peratus, plastik membentuk sebahagian besar sisa yang terapung di lautan.
Menurut Persatuan Peniaga Automobil Kebangsaan (NADA), 1.3 juta kenderaan ringan telah dijual di Amerika Syarikat pada Februari 2015-peningkatan 5.4 peratus dari Februari lalu. Baca juga: keburukan jenayah siber

Begitulah keinginan kita untuk pembangunan dan kemewahan yang kita sepatutnya terlupa (atau mungkin kita tidak pernah menyedari) bahawa kita mencemarkan alam sekitarnya yang kita seharusnya hidup. Seperti yang kita teruskan dengan menulis ini, kita akan mendapat pemahaman yang lebih baik tentang bagaimana pencemaran alam semula jadi dan buatan manusia mengambil tol di alam sekitar.

Baca  Lidah saus bawang Bombay yang lembut